Vo veku 101 rokov zomrel posledný československý stíhací pilot druhej svetovej vojny Antonín Fajkus. Tento výnimočný muž, pôvodom z južnej Moravy, konkrétne z obce Lipov pri slovenských hraniciach, prežil väčšinu svojho života v Spojených štátoch amerických. Počas druhej svetovej vojny sa stal pilotom amerického letectva a slúžil v 40. stíhacej peruti, známom ako Červení diabli. Počas svojej vojenskej kariéry vykonal 190 operačných letov a nalietal viac než 500 bojových hodín. Napriek tomu jeho príbeh nebol široko známy a hrozilo, že upadne do zabudnutia. Na jeho osudy upozornil až historik a publicista Jiří Klůc, ktorý priblížil verejnosti jeho zásluhy.
Antonín Fajkus prišiel na svet 4. decembra 1923 v Lipove, malebnej moravskej obci s približne 1 400 obyvateľmi. Táto obec leží len na skok od Skalice, a jej obyvatelia sú dodnes hrdí na svojho slávneho rodáka. Správu o jeho úmrtí obec zverejnila na svojich oficiálnych stránkach a doplnila ju viacerými fotografiami. Medzi nimi boli aj snímky z oslavy jeho 101. narodenín, ktorú oslávil v domove pre veteránov v Mantene v americkom štáte Illinois.

Rodina Antonína Fajkusa sa v dôsledku hospodárskej krízy rozhodla emigrovať do USA, kde sa usadili v Chicagu. V tomto meste v tom čase žila silná česká komunita, ktorá im pomohla začleniť sa do novej krajiny. Keď Japonsko v decembri 1941 zaútočilo na Pearl Harbor, bol Antonín Fajkus ešte len 18-ročný mladík. Napriek svojmu nízkemu veku sa rozhodol neváhať a prihlásil sa do americkej armády. Po náročnom výcviku získal kvalifikáciu stíhacieho pilota a zapojil sa do bojov v Pacifiku, kde pôsobil dva roky.
Najprv lietal na stíhačkách P-39 Airacobra, neskôr presedlal na výkonnejšie stroje P-47 Thunderbolt. Počas svojej služby sa mu podarilo zostreliť jednu japonskú stíhačku Zero, pričom zaznamenal aj jeden pravdepodobný zostrel nepriateľského lietadla. Za svoje bojové zásluhy a nasadenie bol viackrát vyznamenaný.

Po vojne ostal žiť v Spojených štátoch, kde si vybudoval nový život. Napriek tomu však nezabudol na svoje korene, a hoci ho osud zavial ďaleko od rodnej Moravy, vždy si uchovával puto k svojmu pôvodu. Dnes sa jeho meno pripomína nielen v rodnej obci, ale aj medzi historikmi a nadšencami letectva, ktorí oceňujú jeho prínos k vojnovej histórii.